Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2016

Θες λεφτά στο ίντερνετ; Χμμμ

     Μπαίνω καμιά φορά σε διάφορα forums, YouTube videos, blogs και βλέπω ερωτήσεις του τύπου: Πως μπορώ να βγάλω λεφτά από το blog μου ή πώς να ανεβάσω τη γάτα μου που νιαουρίζει περίεργα στο YouTube και να πληρώνομαι; Η απάντηση είναι πολύ απλή. ΔΕ ΜΠΟΡΕΙΣ. Όχι τουλάχιστον όπως το νομίζεις.


Υπάρχει στον αέρα του ίντερνετ αυτή η ηλίθια αντίληψη, σε μερικούς, ότι μόλις ξεκινήσεις κάτι διαδικτυακά (site, blog, vlog) θα αρχίσουν να ρέουν τα φράγκα σαν τους καταρράκτες της Έδεσσας. Πολλοί έχουν προσπαθήσει να απαντήσουν και να άρουν αυτή την αντίληψη αλλά μπα. Λοιπόν θα μπω κι εγώ στους πολλούς και θα σου αναλύσω μερικούς βασικούς άγραφους κανόνες, για το τι ισχύει όταν πας να ξεκινήσεις ένα online project και είσαι σόλο. Ακολουθούν ορισμένες σκληρές αλήθειες.

1) Μην ξεκινάς ποτέ για το κέρδος. Το’χεις χάσει το παιχνίδι από τα αποδυτήρια. Καταρχήν θα κοιτάς συνέχεια το τραπεζικό σου λογαριασμό για να δεις αν μπήκε κάνα ευρώ. Σου δίνω 72 ώρες μέχρι να απογοητευθείς και να τα παρατήσεις. Θα ήταν πάρα πολύ ωραίο να ανοίγουμε όλοι ένα site και να αρχίσουμε να πληρωνόμαστε, αλλά αυτό συμβαίνει σε κάποιο παράλληλο σύμπαν κι όχι σ’αυτό. Το πρώτο κέρδος στο ίντερνετ μετριέται σε κόσμο. Πόσο κόσμο προσελκύει αυτό που κάνεις. Επικεντρώσου εκεί για αρχή. Θα σου πάρει χρόνο, θα απογοητευτείς, θα νευριάσεις, θα φθάσεις στα όρια σου. Όλα είναι μέσα στο παιχνίδι. Αντέχεις; Κι όπως μου είπε ένα άτομο που ασχολείται με εφαρμογές, κι έχει άμεση γνώση του διαδικτύου, το ίντερνετ μπορεί να σε κάνει πασίγνωστο και πάλι να είσαι άφραγκος.

2) Κάνε το μάθημα σου. Τι εννοώ; Ξεκινάς κάτι. Μην ξεκινάς έτσι Yolo. Προετοιμάσου. Για παράδειγμα, θες να ανοίξεις το προσωπικό σου blog. Κάνε μια έρευνα πιο πριν. Τι σε βολεύει, τι σε συμφέρει, τι να αποφύγεις. Η πρώτη εικόνα που θα δώσεις ως blog μπορεί να είναι και η τελευταία. Δεν σου λέω να πας να μάθεις προγραμματισμό σε Drupal και Joomla για να στήσεις το υπέρτατο blog. Αυτά τα κάνουν επαγγελματίες κι αν δεν έχεις ιδέα μη παίζεις μ’αυτά. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να ψάξεις free επιλογές (Blogger, Wordpress, Weebly κλπ), να πάρεις μια ιδέα για το πώς λειτουργούν τα υπόλοιπα blogs. Γενικώς σου λέω πρώτα ψάξου και μετά δράσε.

3) Αν δεν έχεις ιδέα από μάρκετινγκ, μην κάνεις πειράματα. Και εννοώ πειράματα με λεφτά. Μην μπλέκεις με εταιρίες και καλά μάρκετινγκ. Μην εμπιστεύεσαι τυφλά τα adwords (Google, Facebook). Αν δεν έχεις ιδέα πώς να στήσεις μια σωστή διαφήμιση, άστο να πάει στο διάολο. Υπάρχουν πολλοί παράμετροι στο στήσιμο μιας διαφήμισης που πρέπει να εξετάσεις πριν πατήσεις το Οκ. Αν πας με μόνο οδηγό ένα ξεκάρφωτο άρθρο που είδες καταχωνιασμένο κάπου στο Google τότε φιλαράκι/φιλενάδα ετοιμάσου: Θα σου έρθει όλο το Πακιστάν και η Ινδία κι όχι το επιθυμητό κοινό. Το πρώτο μάρκετινγκ που πρέπει να κάνεις είναι να το πεις στο περίγυρο σου. Οικογένεια, φίλοι, συγγενείς είναι οι πρώτοι που πρέπει να μάθουν. Αυτόι με τη σειρά τους θα το πουν στους δικούς τους και πάει λέγοντας. Εύκολη λύση και ανέξοδη. Για τη συνέχεια θα επαναλάβω αυτό που είπα στο 2: Έρευνα.

4) Στρατηγική. Αυτή είναι μια μαγική λέξη στο ίντερνετ. Να ξέρεις πάντα ότι όποιο κι αν είναι το αρχικό σου πλάνο, στη πορεία η συγκυρίες θα σε αναγκάσουν να το μορφοποιήσεις. Προσοχή όμως, μιλάω για το πλάνο σου, όχι το τελικό σου στόχο. Παράδειγμα: δεν έπιασε η καμπάνια σου στο Instagram και δεν μάζεψες αρκετούς Followers. Δεν απογοητευόμαστε, απλά αλλάζουμε λίγο τη τακτική μας και δοκιμάζουμε ξανά. Δεν πιάνει πάλι; Συμβουλευόμαστε κάποιον ειδικό ή παίρνουμε συμβουλές σε κάποιο Forum. Δόξα το Θεό υπάρχουν μπόλικα για να ρωτήσεις. Το βασικό που πρέπει να θυμάσαι είναι να μην φέρεσαι σαν τις ελληνικές κυβερνήσεις στα χρόνια της κρίσης. Να έχεις πλάνα και back-up εναλλακτικές λύσεις. Και κάτι ακόμα. Μην αντιγράφεις στρατηγικές. Πρώτον αυτοί που τις εφάρμοσαν είναι ειδικευμένοι μαρκετίστες με προϋπολογισμό στα χέρια τους. Δεύτερον σίγουρα κάποιοι άλλοι, πριν από σένα, προσπάθησαν να τους αντιγράψουν και τα αποτελέσματα δεν ήταν τα ίδια. Χάραξε τη δικιά σου στρατηγική.

5) Συνεργασίες. Άλλη μία μαγική λέξη που κάποιες φορές πάει χέρι-χέρι με τη στρατηγική. Πρέπει να ξέρεις ότι θα ξεκινήσεις σόλο αλλά δεν μπορείς να είσαι σόλο εσαεί. Εκεί έξω υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να εκφράσουν την άποψη τους, να προωθήσουν το ταλέντο τους, να πουν το γαμώτο τους στη τελική. Δωσ’τους βήμα. Συνεργάσου μαζί τους. Δες πως μπορούν να σε βοηθήσουν και να τους βοηθήσεις. Και καλώς εχόντων των πραγμάτων θα δικαιωθείτε αμφότεροι. Εδώ να πω και κάτι ακόμα. Μην τους εκμεταλλευτείς. Ο κόσμος βρίθει από καιροσκόπους και εκμεταλλευτές και στο ίντερνετ υπάρχουν μπόλικοι. Κοίτα μπροστά στο χρόνο. Νομίζεις ότι αν φερθείς τώρα πούστικα, στο μέλλον δε θα το βρεις μπροστά σου; Για όλους έρχεται κάποια στιγμή η ώρα να πληρώσουν. Δεν αποτελείς εξαίρεση.

6) Άλλο ενεργός χρήστης, άλλο πρήχτης. Ας ξεχωρίσουμε λίγο τις δύο αυτές έννοιες. Ενεργός χρήστης είναι αυτός που ενημερώνει την κατάσταση στα λίγα κοινωνικά δίκτυα που έχει λογαριασμό. Σχολιάζει σε γκρουπ και σελίδες που είναι μέλος. Προωθεί υγιώς το project του και έχει κοινωνική ζωή. Ναι, παίζει κι αυτό ρόλο. Ο πρήχτης είναι αυτός που έχει λογαριασμό σε ότι κοινωνικό δίκτυο υπάρχει και δεν κάνει τίποτα απ’το να πρήζει ούμπαλα. Δεν έχει άποψη, δεν ασχολείται με τίποτε άλλο πέρα από το ίντερνετ και σπαμάρει χωρίς έλεος. Τον έχεις δει σε κάποιον άρθρο στο facebook να γράφει, κάντε like στη σελίδα μου. Γιατί ρε μάστορα να κάνω like; Τι προσφέρεις; Προσπάθησε να αποφύγεις αυτή τη τακτική γιατί αργά η γρήγορα κάποιος λογικός θα σου κάνει report. Και δίκιο θα έχει. Αν θες προωθήσεις τη σελίδα σου, απλά να την ενημερώνεις και να προσπαθείς να την κάνεις να φαίνεται σε όσο περισσότερα μάτια γίνεται.

7) Ου καταχραστείς. Εδώ περνάμε στο νομικό πεδίο του ίντερνετ. Ας το δούμε απλά. Ας πούμε ότι έχεις γράψει ένα βιβλίο, καλή ώρα σαν εμένα, και θες να το προωθήσεις. Χρειάζεσαι φυσικά ένα κάλο εξώφυλλο και λίγο να γκουγκλάρεις θα βρεις πολύ ωραίες εικόνες. Κι εκεί σταματάς. Δεν έχεις κανένα δικαίωμα να τις χρησιμοποιήσεις χωρίς άδεια. Πρέπει να καταλάβεις ότι ο άνθρωπος που έφτιαξε την εικόνα έφαγε χρόνο και κόπο. Σεβάσου τον. Φαντάζομαι δε θα ήθελες να δεις το δικό σου έργο στο προφίλ κάποιου άλλου; Άλλο παράδειγμα. Αντιγραφή-μετάφραση άρθρου. Δε πα να είσαι στα Άνω Πορόια του Κιλκίς κι ο συντάκτης του άρθρου στη Νέα Ζηλανδία. Αν γίνει καταγγελία τελείωσες. Γι’αυτό προσέχουμε μ’αυτά.

8) Αποδέξου τη κριτική. Αργά ή γρήγορα το project σου θα γίνει γνωστό και θα αποκτήσεις τους οπαδούς σου. Μαζί όμως θα έρθουν και οι κριτικές. Εκεί πρέπει να κάνεις ένα διαχωρισμό. Υπάρχουν οι κριτικές για το έργο σου, δηλαδή αν είναι καλό, κακό, αν λείπει κάτι. Υπάρχουν και τα τρολλαρίσματα. Άγνωστοι τύποι που θα σε κράξουν, θα σε βρίσουν κοινώς θα σε φθάσουν στα όρια σου. Το θέμα είναι πως θα αντιδράσεις εκεί. Μπορείς να υπερασπιστείς το έργο σου ή θα φερθείς σαν κακιά πεθερά που δεν χωνεύει τη νύφη της; Πρέπει να μάθεις να απαντάς κι όχι να αντιδράς. Οι μαλάκες θα προσπαθήσουν να σε σπάσουν τα νεύρα. Απάντα ή γράψτους εκεί που δεν πιάνει μελάνι. 

9) Δεν υπάρχει φόρμουλα επιτυχίας. Αυτή είναι η τελευταία συμβουλή και ίσως η πιο σημαντική μαζί με την πρώτη. Σίγουρα έχεις γκουγκλάρεις άπειρες ώρες το: πως θα κάνω γνωστό μπλά, μπλα. Καλά έκανες, αλλά σίγουρα είδες ότι οι συμβουλές διαφέρουν από site σε site και μάλλον τώρα είσαι μπερδεμένος. Λοιπόν, θα σου πω εγώ τα δύο συστατικά της επιτυχίας. Μεράκι και υπομονή. Ξεκινάς σόλο, μη τρελαίνεσαι. Εννοείται ότι θα είναι δύσκολα τα πράγματα και πρέπει να το αποδεχθείς αυτό. Προσπάθησε να διαδώσεις το πάθος σου. Ο κόσμος θα το αγκαλιάσει αυτό. Αν σε δουν ότι το παλεύεις τότε θα έρθουν σε σένα. Συνέχισε να δουλεύεις στο έργο σου και κάνε υπομονή. Και σκέψου το λίγο απλά. Αν υπήρχε φόρμουλα επιτυχίας δεν θα έτρεχαν όλοι να την εφαρμόσουν; Σκέψου το.

  Ααααχ τα είπα και ηρέμησα. Τώρα θα ρωτήσεις εύλογα: ποιος είσαι εσύ ρε φίλε που τα λες όλα αυτά; Ένας που πέρασε την ίδια φάση με σένα, έκανε λάθη, κάηκε και έμαθε. Αλλά δεν τα παράτησε. Κι όσον αφορά το ύφος μου, συνήθισε το γιατί έτσι γράφω κι εδώ και στο βιβλίο μου. Καλώς όρισες στο George’s Stories. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου